Columbo

O seriálu

Tento detektivní seriál vypráví příběhy geniálního detektiva Los Angeleského oddělení vražd (LAPD), poručíka Columba. Mnoho zločinců jej podcení, protože ve svém tradičním plášti a neskutečné rachotině, kterou používá jako dopravní prostředek, vypadá spíš jako nekompetentní nula a zkrachovalec. Pod tímto zevnějškem se ale skrývá brilantní mozek, kterému neunikne jediný detail. Zajímavé ovšem je, že přes všechny jeho úspěchy nebyl nikdy povýšen. Jednou z perliček také je, že poručík poměrně často mluví o své ženě, ale divák ji v žádném díle neměl možnost vidět. Velmi kvalitní příběhy tohoto detektiva zaujaly miliony diváků po celém světě a jeho představiteli, Peteru Falkovi, přinesly zaslouženou slávu.


Životopis

Peter Michael Falk se narodil 16.září 1927 v New York City, zemřel 23. června 2011 v Beverly Hills. Po rodičích je slovanského původu (otec byl Polák, matka Ruska). Jako tříletý přišel při operaci nádoru o pravé oko. Ještě před maturitou 1945 na newyorské Ossining High School dělal osmnáct měsíců kuchaře na obchodní zaoceánské lodi. Po studiích sociálních, hospodářských a politických věd na newyorské New School for Social Research a na Syracuse University pracoval 1953-55 jako finanční expert Státního úřadu pro rozpočet v Connecticutu.

Jeho zájem se však začal upírat víc k divadlu; vystupoval se souborem Mark Twain Maskers a navštěvoval herecké kurzy Evy Le Gallienneové v connecticutském White Barn Theatre. 1955 přesídlil do New Yorku, kde o rok později debutoval v mimobroadwayské inscenaci Molie`rova Dona Juana. Mezitím ještě absolvoval hereckou průpravu u Jacka Landaua a Sanforda Meisnera. Posléze také slavil úspěchy na Broadwayi, mj. ve hře G. B. Shawa Svatá Jana a v komedii Neila Simona Zajatec 2. avenue.

Popis

Málokdo ovšem dneska už ví, že Columbo z prvních dvou dílů (1968-71) byl ne snad úplně, ale značně obyčejným detektivem. I proto bývají ty dva filmy reprízovány jen řídce, i když taky. Ve vůbec první Vraždě na předpis bylo Falkovi teprve čtyřicet a až tři roky poté následovalo i Výkupné za mrtvého. Tím to možná mohlo jít i do chudobek, nicméně chvála pánu Hospodinu připustili producenti k lizu mladého Stevena Spielberga v jeho třiadvaceti letech a snad to není jenom legenda, že si "na to s Peterem sedli" a dali hlavy na hromady a nechali je pracovat. Pravda pravdoucí, nevymysleli nakonec baloňák, protože ten účinkoval už v předchozím filmu, ale rozhodně ho zachovali, a tak poručík mohl ještě i daleko později suše konstatovat: Ten baloňák je nezničitelný. Dobrá koupě.


Spielberg a Falk však vymysleli všechno ostatní. I na koberce všude oklepávaný doutník, s nímž Columbo vysloveně opruzuje a díky kterému (ale nejen) vytáčí podezřelé až do takového obrátkového nekonečna, že se prořeknou. S a F ale vysnili i typická poručíkova gesta v čele s podrbáním se na čele, anebo tedy ve vlasech, a Steven jako první z mnoha columbovských režisérů vyloženě umocnil i poručíkovu totální neústupnost, následkem níž se tento panáček nikoli nezastaví, nýbrž se... Právě vždycky zastaví. Ve dveřích. A obrátí se, drbaje se, ačkoli přece před chvílí řekl na shledanou. „Málem bych zapomněl. Měl byste ještě chvíli?“Anebo: „Nejde mi to do hlavy! Víte, jedna věc mě opravdu trápí.“Jen v jednom dílu – a znalci ihned doplňují, ve kterém – předvede tentýž akt i sama podšitá pachatelka zločinu!

Roku 1971 tedy vznikl třetí díl série Vražda podle knihy a od té doby to pokračuje. Možná ještě tvůrci neřekli poslední slovo, i když, pravda, jen Peter Falk - Lt. Columbo těžko si dokážu představit v Columbově roli nového herce.
Columbo - muž bez křestního jména, manželka, o které jenom slyšíme, auto, jež sotva drží pohromadě (Peugeot 403 Cabrio), absolutně otupělý pes jménem Pes, obnošený a snad dvacet let nepraný pršiplášť, cigareta nebo doutník... Více k tomu, aby dokázal vyřešit ty nejzapeklitější případy, nepotřebuje.
Divák má přitom asi patnáct minut náskok. Na rozdíl od klasických kriminálních seriálů, kde komisař vypátrá vraha na konci příběhu, je tomu totiž u Columba naopak. Od začátku je totiž jasné, kdo je vrahem. Kouzlo celého columbovského fenoménu spočívá v tom, jak se s celým případem poručík popere a kde všude a hlavně "jak" sebere indicie k tomu, aby vraha vypátral a usvědčil.